۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چه زمانی در مشهد ملک بخریم؟ | بازار مسکن در رکود

  • کد خبر: ۱۹۱۹۰۸
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
چه زمانی در مشهد ملک بخریم؟ | بازار مسکن در رکود
کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به رکود در بازار ملک در مشهد گفت: در حال حاضر اغلب سرمایه گذاران تمایل به نگهداری سرمایه خود به صورت نقد دارند و برای خرید ملک دست نگه‌داشته‌اند.

محمد علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مشهد را حدود ۳۰ تا ۳۵میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در مناطقی همچون مناطق ۱، ۹ و ۱۱ متوسط قیمت مسکن در هر مترمربع بین ۶۰ تا ۱۰۰میلیون تومان و بیشتر از آن بوده و در مناطقی همچون الهیه و پایین‌تر از آن ۳۰تا ۴۰میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه تورم اسمی مسکن در نیمه اول امسال بیش از ۲۰درصد بوده است، خاطرنشان کرد: این تورم آماری است که اعلام می‌شود و تورم واقعی نیست چرا که بازار در حال حاضر در رکود است.

این کارشناس اقتصاد مسکن اصلی‌ترین عامل رکود در بازار مسکن را ثابت ماندن نرخ دلار دانست و عنوان کرد: زمانی که ارز وارد فاز کاهشی یا ثبات شود، سرمایه‌ها میلی به ورود به بازار‌هایی همچون مسکن یا طلا پیدا نمی‌کنند.

دست نگه داشتن سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اغلب سرمایه‌گذاران تمایل به نگهداری سرمایه خود به صورت نقد دارند، گفت: اکنون سرمایه‌های سرگردان به سمت بانک‌ها روانه شده‌است.

علیزاده ادامه داد: در گذشته سود بانکی به سپرده‌گذاری‌های بلندمدت ۲ یا ۵ ساله تعلق می‌گرفت، اما اکنون سود‌ها به صورت ماهانه است. همین امر باعث شده تا سرمایه‌گذار به محض خروج بازار مسکن از حالت رکود، به راحتی سرمایه خود را از بانک خارج کرده و روانه بازار ملک کند. در این حالت سرمایه‌گذار هم از سود بانکی به خوبی بهره می‌برد و هم از بازار ملک عقب نمی‌ماند.

وی با یادآوری این نکته که به دلیل جنگ حماس و رژیم صهیونیستی، دلار تا عدد ۵۳، ۵۴ هزار تومان نیز افزایش یافت، گفت: همین مسئله باعث شد تا فروشنده‌هایی که تا پیش از این حاضر به فروش ملک خود با نرخ‌هایی پایین‌تر هم بودند، از فروش عقب‌نشینی کنند و مشتری‌هایی که تا پیش از این در قیمت‌های پایین حاضر به خرید نبود، در تکاپوی خرید ملک بیفتند. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه خوبی در بین مردم وجود دارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: اکنون که قیمت دلار از سطح ۵۳، ۵۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرده، خریداران و فروشندگان ملک نیز به وضعیت قبلی خود برگشته‌اند. البته این شرایط تا زمانی دوام دارد که نرخ‌ها در بازار ارز ثابت بماند یا کاهش پیدا کند.

بهترین زمان خرید ملک در مشهد

وی در پاسخ به این سؤال که بهترین زمان خرید ملک در مشهد چه زمانی است، گفت: سال‌ها پیش که تورم در کشور به شدت الان وجود نداشت به راحتی امکان پاسخ دادن به این سؤال وجود داشت. در گذشته از اواخر شهریورماه و با شروع نیمه دوم سال خریداران دست از خرید می‌کشیدند و در بهمن و اسفندماه برای خرید یا تبدیل به احسن دوباره وارد بازار ملک می‌شدند.
علیزاده ادامه داد: اما چند سالی است که تورم بالا این معادله را به‌هم ریخته است. تا پیش از این خریداران می‌توانستند سرمایه‌ای پس‌انداز کرده و ملک خود را تبدیل به احسن کنند، اما اکنون شرایط دشوارتر شده است.

وی افزود: تجربه چند سال اخیر نشان داده که تا دی ماه بهترین زمان خرید مسکن در مشهد است، چرا که پس از آن به بازار شب عید می‌رسیم که شرایط خاص خود را دارد.

واحدمسکونی بخریم یا زمین یا باغ؟

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که با وجود ییلاقات اطراف مشهد، خرید زمین و باغ در اطراف این شهر مناسب‌تر است یا خرید واحد مسکونی در داخل شهر، گفت: مسیر‌های ییلاقی در تابستان و بهار رونق پیدا می‌کنند که برای خرید باغ یا زمین فصل پاییز و زمستان به دلیل کم رونقی ییلاقات و کاهش قیمت‌ها، مناسب‌تر است. اما با این حال خرید واحد مسکونی در منطقه شهری مشهد سرمایه‌گذاری امن‌تری است.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: هر چقدر بازار ملک در رکود به سر ببرد، اما باز هم اسقبال سرمایه‌گذاران در ماه‌های منتهی به شب عید یا حتی پس از آن، به سمت ملک‌های واقع در محدوده شهری مشهد است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در محدوده شهری مشهد ساختمان‌سازی‌های بسیاری انجام شده که به اقتضای نیاز بازار بوده است، برای مثال سازنده‌ای که ۱۰۰واحد مسکونی در مناطق خوب و رو به بالای شهر ساخته باشد مجبور است که سرمایه خود را تبدیل کند. به همین علت سرمایه‌گذاری در مناطق شهری مطمئن‌تر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->